AktualnościSkład RBR 2010Wyniki F1 2010GaleriaHistoria
 
Red Bull Racing – zespół Formuły 1, który powstał na bazie Jaguar Racing, zespołu odkupionego od Forda pod koniec 2004 r. Właścicielem zespołu jest austriacki producent napojów, firma Red Bull.
 
Początki zespołu sięgają stajni Jackie'ego Stewarta - Stewart Grand Prix - która po raz pierwszy wzięła udział w Grand Prix w sezonie 1997. W 2000 roku, gdy zespół został kupiony przez firmę Ford, nazwa stajni została zmieniona na Jaguar Racing. Z powodu braku dobrych wyników firma postanowiła wycofać się z wyścigów F1, kupcem został Dietrich Mateschitz - właściciel Red Bulla.

W niespełna dwa miesiące po wykupieniu stajni od Forda, doszło do zmiany na stanowisku dyrektora: Tony Purnell został zastąpiony przez Christiana Hornera. 13 stycznia 2005 roku zespół ogłosił zatrudnienie Gunthera Steinera na stanowisku dyrektora technicznego zespołu.

Zespół zdecydował się na zatrudnienie trzech kierowców. Głównym kierowcą został David Coulthard, były kierowca stajni McLaren. Drugi to Christian Klien, który wcześniej jeździł dla Jaguara. Posadę trzeciego kierowcy otrzymał Vitantonio Liuzzi, mistrz Międzynarodowej Formuły 3000 z 2004 roku. Kontrakty dwóch ostatnich przewidywały występy zarówno podczas wyścigów jak i uczestnictwo w testach. W pierwszych trzech Grand Prix sezonu za kierownicą drugiego bolidu zasiadł Klien, w czterech kolejnych kierowcą był Liuzzi. Austriak powrócił za kierownicę RB1 podczas Grand Prix Kanady i pełnił funkcję drugiego kierowcy do końca sezonu.

Bolid RB1, który stajnia zbudowała na swój debiutancki sezon, bazował na konstrukcji Jaguara - R5, ale okazał się dużo bardziej konkurencyjny. W pierwszym wyścigu sezonu zespół zdobył 7 punktów (czwarta pozycja Coultharda i siódma Kliena), czyli 70% tego co stajnia Jaguar zdobyła w ciągu całego sezonu 2004. Ostatecznie Red Bull Racing został sklasyfikowany na 7. miejscu w klasyfikacji konstruktorów z dorobkiem 34 punktów. W trakcie sezonu Coulthard dwukrotnie kończył wyścigi na czwartej pozycji, a w Grand Prix Japonii nawet prowadził.

Od sezonu 2006 bolidy zespołu były napędzane silnikami Ferrari. Skład zespołu został zmieniony w minimalnym stopniu: swoje stanowiska zachowali David Coulthard i Christian Klien, a trzecim kierowcą został były kierowca Minardi, Robert Doornbos. Vitantonio Liuzzi został przesunięty do drugiego zespołu firmy Red Bull - Scuderia Toro Rosso.

Od sezonu 2007 bolidy zespołu są napędzane silnikami Renault. Skład zespołu został zmieniony w niewielkim stopniu: swoje stanowisko zachował David Coulthard, jego nowym partnerem był natomiast Australijczyk Mark Webber. W roku 2008 na trzeciego kierowcę zespołu został wybrany Szwajcar, Sébastien Buemi, wicemistrz Formuły 3 Euro Series w sezonie 2007 i wicemistrz serii GP2 Asia w roku 2008 (był to pierwszy rok rozgrywania tej azjatyckiej serii). Po sezonie 2008 David Coulthard postanowił zakończyć karierę w F1, pozostając jedynie kierowcą testowym RBR. Jego następcą został Sebastian Vettel, najmłodszy w historii kierowca, który wygrał Grand Prix Formuły 1. Podczas GP Chin 2009 Vettel zdobył pierwsze dla zespołu zwycięstwo w Formule 1.
 

  Strona autorstwa maximoLux'a. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kontakt: maximolux@gmail.com